Made for Maastricht 2017 prijsvraag
17537
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-17537,bridge-core-3.0.1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-28.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.8.0,vc_responsive

Categorie
>

Wat is de vraag?
De stad verandert. Meer mensen dan ooit wonen in een stedelijke omgeving en de moderne burger is veeleisend: allerhande voorzieningen moeten onder handbereik zijn, de privacy in de eigen leefomgeving is vanzelfsprekend geworden, en mobiliteit en bereikbaar- heid staan hoog op de agenda.
In de stad Maastricht zijn op dit moment een aantal gebieden volop in transitie. Zo krijgt het Sphinxkwartier langzaam maar zeker nieuwe contouren met het nieuwe Lumière, de ontwikkeling van het Eiffelgebouw en de verlegging van de Noorderbrug; wordt de oude Tapijn-kazerne ontwikkeld tot een gebied waar onderwijs & ontmoeten centraal staan en wordt in de wijk Limmel groot- schalige nieuwbouw gepleegd, met o.a. een kindcentrum, winkels en ‘levensloopbestendige’ woningen voor senioren.
In al deze projecten staat de ontmoeting van verschillende bevolkingsgroepen in de openbare ruimte van de stad centraal.

 

De opdracht:
Ontwerp een toestel voor de openbare ruimte met meerdere interactieve functies. Dit kunnen bijvoorbeeld praktische (zitten), sociale (ontmoeten, spelen), educatieve (historie/natuur/cultuur), biologische (ecologie/duurzaamheid) en/of recreatieve (sporten) functies zijn. De multifunctionaliteit is een belangrijk uitgangspunt, maar niet elke functie hoeft te zijn opgenomen in het ontwerp. Afhankelijk van de gekozen doellocatie kunnen andere prioriteiten prevaleren. Om aan alle functies te voldoen kan ook worden gekozen voor een modulair systeem.

 

Aanvullende vereisten zijn:
> multi-inzetbaarheid op verschillende locaties
> duurzaamheid in materiaalgebruik > het ontwerp moet ‘hufterproof’ zijn > het ontwerp moet voldoen aan de geldende veiligheidsnormen

 

Wat stellen wij voor?
Een “object” dat zowel ontmoeting mogelijk maakt als informatiedrager is. Een “object” dat makkelijk verplaatsbaar is en als een soort grote transportfiets beladen met “informatie-bagage” kan opduiken in de stad. Een “object” dat volledig stand-alone kan functioneren zonder ingewikkelde plaatsings-eisen of aansluitingen. Een “object” dat geactiveerd dient te worden door de passant.
Het meubel bestaat uit een plateau met een hoge rugleuning met rondom zitgelegenheid en een speciale zitplek voorzien van een zadel. In de rug zijn een aantal vensters voorzien met zicht op informatie.
Om de informatie “leesbaar” te maken moet de bezoeker al fietsend actief aan de slag. Hij/zij neemt plaats op het zadel en bedient de trappers. Ook is een “duo-zadel” mogelijk.
Er is een digitale variant (door de trap- beweging wordt stroom opgewekt die een “i-pad achtig” scherm activeert) en een analoge variant waarbij de informatie mechanisch middels een soort “carrousel” (banner aan kabels) langs een aantal openingen wordt verschoven (en aldus ook voor de niet “fietsende” passant zichtbaar wordt).
De inhoud van de informatie is nader te bepalen en uitwisselbaar en kan specifiek op een bepaalde plek zijn gericht. Te denken valt bijvoorbeeld aan de momenteel in transitie verkerende lokaties (A2-bovengronds / groene loper, Noorderbrug, Sphinx-terrein, Enci- groeve,Tapijnkazerne) maar ook een “pop-up” tijdens een festival behoort tot de mogelijkheden.

 

Hoe kan dit worden uitgewerkt?
Het meubel wordt hoofdzakelijk uit hout i en staal gemaakt in een eenpersoons of een tweepersoons “fiets”variant. Alle hout, bij voorkeur van lokaal te
kappen bomen, wordt duurzaam geolied, alle staal is geschoppeerd (vuurverzinkt) en gepoedercoat. Alle bevestigingsmiddelen in RVS. Informatieopeningen zijn te voorzien van veiligheidsbeglazing.
De beperkte en eenvoudige techniek (vliegwiel / dynamo / batterij of “carrousel” met banner) is ingebouwd en alleen bereikbaar voor bevoegden middels montageluiken voorzien van, met speciaal gereedschap, te openen sluitingen.
Het meubel wordt op een plek naar keuze geplaatst en verankerd op een bestaande stevige ondergrond of een tijdelijke (Stelcon) betonplaat.
Het meubel is transportabel en kan middels een hijsoog aan de bovenzijde op een vrachtauto worden getakeld (vergelijkbaar met het systeem zoals gebruikt op milieu-perrons) om (al of niet voorzien van nieuwe informatie) naar elders vervoerd te worden.
Het meubel is demontabel / remontabel en alle gebruikte materialen zijn volledig herbruikbaar (of zijn reeds hergebruikt).